Slaapproblematiek

laapstoornissen kunnen veel problemen veroorzaken. Gelukkig is er een natuurlijke aanpak bij mogelijk die goed werkt en geen bijwerkingen heeft.
Slapen is een belangrijke levensbehoefte. Een gemiddeld mens slaapt een derde van haar/zijn leven. Het is gewoon net zo belangrijk als eten, drinken en ademhalen! In onze moderne tijd wordt slaap vaak ondergewaardeerd. Omdat het niet duidelijk is wat het oplevert. Maar goed slapen is super belangrijk. Hoe beter je slaapt, hoe beter allles gaat wat je doet en hoe fijner je je voelt.

Waarom slapen nodig is en wat er in de slaap allemaal gebeurt wat het zo belangrijk maakt, is nog steeds niet ontrafelt door de wetenschap. Wat wel bekend is, is dat er een hoop verkeerd gaat als je onvoldoende slaapt. Iedereen is het er wel over eens dat slaap belangrijk is voor het dagelijks herstel van zowel lichaam als geest.
De behoefte aan slaap is voor elk mens verschillend. Leeftijd, geslacht en levenswijze spelen een rol. Maar hoe lang slapen iemand nodig heeft, kun je alleen maar zien aan hoe hij ’s morgens uit bed komt: wel of niet uitgerust. Uitgerust wakker worden doe je als je zonder wekker wakker wordt.

Vooral hersenen hebben hard slaap nodig. Dat zie je aan de problemen die ontstaan bij slaapgebrek:
– concentratieproblemen
– minder emotionele weerstand tegen moeilijkheden.

In 2015 kwam er een wetenschappelijk rapport uit over slaaponderzoek. In de krant stond er over: Slechte slapers voelen zich iets vaker somber, boos en angstig, maar ze voelen zich vooral veel minder vaak opgewekt en blij.
Slapen is dus belangrijk om fijn te kunnen leven.

Lang slaapgebrek of onvoldoende slapen, zorgt op den duur voor: uiteraard vermoeidheid, verminderde weerstand, verminderde concentratie, emotionele spanning, angst en meestal ook sombere stemmingen.

Slapen kan vaak positief beïnvloed worden door gezonde leefgewoonten. Denk aan: gezond eten en drinken, een regelmatig dag- en nachtritme en voldoende bewegen.
Bij gezond eten en drinken kun je denken aan het vervangen van frisdranken door vruchtensap, kruidenthee of water. Dagelijks twee stuks fruit eten is ook erg belangrijk. Je hebt dan overdag meer energie en valt ’s avonds makkelijker in slaap. Cola, koffie en energy drinks zijn regelrecht slecht voor mensen met slaapproblemen. Laat ze daarom gewoon staan en drink iets anders.

Wandelen is de gezondste lichaamsbeweging die er is. En als je het doet voordat je naar bed gaat werkt het heel goed om makkelijker in te slapen. Wat je niet moet doen voor het slapen is kijken naar beeldschermen. Dus geen TV en computer de laatste twee uur voor je gaat slapen.

Bij de dokter kun je slaappillen vragen. Veel mensen doen dat, maar bij weinig mensen helpt het op de lange duur. Wetenschappelijk onderzoek heeft ook aangetoond dat slaapmedicatie slechts korte tijd werkt en dat langer door gebruiken tot verslaving kan leiden zonder het slaappatroon te verbeteren. Ook natuurlijke slaapmedicatie in de vorm van kruidenpreparaten, mag je niet te lang achter elkaar gebruiken.

In de homeopathie wordt slaapproblematiek niet aangepakt met middelen waar je slaperig of rustiger van wordt. De aanpak is er op gericht dat je beter in balans komt en je je zo van alle stress kunt bevrijden die de slaapproblemen veroorzaakt. Tijdens de consulten wordt nauwgezet in kaart gebracht waar je gevoelig voor bent en waar voor juist nauwelijks gevoelig. Dat soort kenmerken vertellen iets over hoe jouw natuurlijk afweersysteem werkt en waar dat gestimuleerd moet worden om er weer een stevige balans in te krijgen. Je krijgt dan een medicijn wat helemaal op jouw situatie is toegesneden. Dat werkt diep in je systeem door en herstelt het evenwicht in al je cellen en organen. Een soort reset kun je het ook noemen. Met zo’n behandeling verbetert niet alleen je slaapgedrag, maar krijgt je hele gezondheid een boost. Je voelt je beter en dat merk je aan alles wat je doet.